A Csömöri Körtúra útvonalán jelenleg 12 híd és 2 gázló található. A közeljövőben várhatóan 3 új patakhíd is épül.

Egy igazi túrázó, de minden kiránduló számára különös, mondhatni szimbolikus jelentősége van a folyókon, patakokon átívelő hidaknak. Az „átkelés” a vízen, akár nagy folyóról, akár kicsi patakocskáról van szó, mindig élmény, meghatározó pillanat, vagy csak fix tájékozódási pont, akár a régmúlt, akár a ma emberének. Élmény a víz felett megállni a vándornak, a gyereknek belelógatnia a lábát vagy a botjával szurkálni a vízbe, elmerülten merengeni az alattunk folyton-folyvást folyó víz tükrében („ugyanazokba a folyamokba lépünk, és mégsem ugyanazokba lépünk, vagyunk is, meg nem is vagyunk” Hérakleitosz, ógörög filozófus).

A Csömöri Körtúra 20 kilométeres útvonalán jelenleg összesen 12 híd, továbbá 2 gázló található, amiken átkelhetünk. Ebből 4 közúti átkelő, amelyek többségén nem áthalad a túrázó, hanem csak elmegy mellette. Vagyis a teljes túrát teljesítve 8 patakhídon kelhetünk át. A körtúra program részeként a tervek szerint ehhez rövidesen 3 új híd fog csatlakozni, melyből 2 darabot az önkormányzat, 1 darabot az illetékes nemzeti park igazgatósága épít majd meg. Íme, egy áttekintés a meglévő és a tervezett hidakról, a patakforrástól lefelé haladva!

Régi strandtér- Ökopark előtti híd. Itt kelhetünk át először a Csömöri-patak fölött. Ez a régi, több évtizede épült, igen stabil, „régi vágású” vas-beton szerkezetű híd viszonylag magasan ível át a víz fölött, de azért nem olyan magasan, hogy komolyan félni kelljen egy esetleges belehuppanástól – ehhez a stabil vaskorlát is menedéket ad. A környezet itt igen vadregényes, igazi láblógatós megállási pont a túrázónak.

Kistarcsai úti autós és gyalogos híd. Közúti forgalmi híd, csak elhalad mellette 20 méterrel párhuzamosan a túraútvonal. Igaz, érdemes lesétálni a híd alá, közel kerülünk a patakhoz. A híd egyébként igen rossz állapotú, a gépjárműforgalmat itt már súlykorlátozó tábla csillapítja. Felújítására készülnek a tervek, de komoly beruházás lesz.

Bulgárkerti patakhíd. Az utóbbi években felújított szép, faszerkezetű híd korláttal, mely a túraútvonal és a település egyik legszebb részén található. A Kálvária erdő-alján, az erdei játszótér szélén folydogáló patakkal általában itt találkoznak először a kirándulók, természetkedvelők. A híd mellett egy szélesebb betonátkelő is van, amit kifejezetten a nemzetközi szinten is eredményes csömöri hegyi bringás útvonal számára építettek: itt van a befutója a hagyományos nyári Csömöri Bringafesztiválnak (Valter Attila, Parti András, Szathmáry András szokott itt edzeni, versenyezni, vagyis a hazai legnagyobbak…).

Bulgárkerti kerékpáros híd. A csodálatos hangulatú pataksétányon tovább haladva, vagy a kis kerékpáros pumpapályán tekerve, a Bulgárkerti patakhídtól 100 méterre található ez a kis, vasbeton szerkezetű hidacska. Kifejezetten a bringa pálya leglátványosabb részéhez vezető útvonal miatt építették néhány éve, de egyúttal a körtúra Kálvária-hegyi, legnagyobb szintemelkedőkkel tarkított szakaszára is itt kell letérni. Vigyázat! A rövid és keskeny hídon szándékosan nincs korlát.

Ulicska gyalogos patakhíd. A település egyik fő kuriózuma, az Ófalu nagy részét keresztül szelő kis gyalogút, „utcácska”, vagyis az Ulicska egy beton-vas híddal halad át a Csömöri- patak fölött. Szimbolikus hely ez, sok szempontból. A pataksétányon andalogva itt még tovább merenghetünk, a régmúltba veszve, amihez az itt felállított „Csömöri tótok” helytörténeti táblán sok érdekes információt és képet találunk, köztük egy majd százéves fotó a kis híd elődjéről, ott játszó tót szlovák népviseletes kislányokkal.

Szabadság úti közúti és gyalogos patakhíd. A település főútja alatt egy kis pallón kelünk át a patak másik oldalára. A fölöttünk lévő régi közúti hidat egy városligeti hidacskáról mintázták. Ez a Csömöri Körtúra kiindulási pontja is, pihenővel, Nepomuki Szent János szoborral és a 25 méterre található tradicionális Zöldfa vendéglővel. Érdemes a híd alatt folytatni az utunkat, mert a 250 méterre lévő Jókai utcai hídig elérve a patakparton egy egészen más perspektívából láthatjuk a települést.

Jókai úti közúti patakhíd és faszerkezetű gyalogoshíd. Kicsit kellemetlen pontja az útvonalnak, mert itt rákényszerülünk arra, hogy a forgalmas Jókai úton átkeljünk, majd a faszerkezetű hídon átsétálva visszatérjünk a patak jobb oldalára. A fahíd stílusa egyébként hasonló, mint a Bulgárkertben találhatóé. Ami érdekes még, hogy a hídon letekintve az egyik legvadabb folyású patakszakaszt láthatjuk errefelé.

Palotai utcai szakasz faszerkezetű gyalogos és kerékpáros patakhídja. A körtúra útvonal legújabb szakasza a patakparton, kb. 250 méter. A vége felé az alig több mint egy éve épült faszerkezetű híd, amin átkelve megint a patak bal oldalára visz az út. Nagyon szép a környezet, sokan talán még nem is jártak erre.

Innen alig száz méterre tervezi az önkormányzat újabb gyalogos, kerékpáros híd építését. A koncepció szerint nemcsak egy újabb kis híd lenne a körtúra útvonalon, hanem ez az új híd a Vágódhíd utca felől jelentene közvetlen átjárást a Palotai utca felé, vagyis a Körmendi-hegy és Közép-hegy településrészek felől az eddigiekhez képest a diákok rövidebb és biztonságosabb úton juthatnának el minden nap az iskolába (sőt, a Palotai utcában épülő új iskolába is). Természetesen ez a híd nem csak a diákok, hanem minden gyalog és kerékpárral közlekedő számára alternatíva a sportközpont vagy éppen a horgásztó eléréséhez.

Szennyvíz-tisztító melletti beton és vasszerkezetű patakhíd. Korláttal ellátott híd, mely mellett a körtúra tervezett szakasza csak elhalad, igazából erre még „legálisan” nem megy az útvonal, mert a Palotai úton lehet eljutni a horgásztóhoz. A híd a horgásztó játszótér mögötti kis erdőben található, az oda bekanyarodó gyalogösvényen alig száz méter után érünk el a patak átkelési ponthoz, ahol a Vágóhíd utca felé sétálhatunk el. Tény, az itteni szennyvíztisztító központ nem egy kellemes műtárgy, bár az éppen ez év végére átadandó, felújított létesítményre egy szavunk sem lehet. Mindennek ellenére hangulatos a hely.

Horgásztó beton és faszerkezetű patakhídja. A Csömöri Horgásztó parkolójának szélén kelhetünk át a patakon a tó észak-keleti partjára. A szépen ívelő gyalogos és kerékpáros híd valójában nem is a patakot, hanem annak egy kis leágazását, a tavat tápláló vízfolyást szeli át. Itt a vízfolyás is alig látszik, sűrű nád lepi ugyanis be. A patak innen alig ötven méterre folyik, a fákkal sűrűn benőtt, lápos, nádasos részben.

Laky bekötő út közúti patakhíd. 2014-ben adták át a település harmadik bekötő útját, amely az M0-ás szervizút felé biztosít gyors közlekedési lehetőséget. Sokat küzdött az önkormányzat, de a kivitelező Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. végül nem engedte megtartani a régi, százéves Paraszthidat, helyette a gépjármű forgalom biztosítása számára új híd épült. Utólag is érthetetlen, hiszen a régi híd akkora teherbírással bírt, hogy itt zajlott az extra nagyságú nagy teherautó forgalom is az építkezés ideje alatt.

Laky bekötő út melletti fahíd a régi paraszthíd helyén. Végül annyit sikerült kiharcolni, hogy nagy híd mellett egy gyalogos, kerékpáros forgalmat bonyolító fahíd is épült, mellette a lovasok és mezőgazdasági járművek számára pedig gázló készült. Itt található a „Paraszthíd” tábla, amely a régi hídnak állít emléket és a csömöri-patak állatvilágát mutatja be. A körtúra útvonal viszont ettől száz méterre halad át a Laky bekötő úton, vagyis a hídhoz, gázlóhoz és „Paraszthíd” táblához kis letérőt kell tennünk – megéri!

Innen kb. száz méterre a Duna-Ipoly Nemzeti Park Zrt. tervezi egy fahíd építését a patakon. Ennek funkciója az itt legelő tehenek, esetleg lovak napi szintű átkelési lehetőségének biztosítása lenne a természetvédelmi területen belül. Az önkormányzattal történő szerződésben erre megkapta a lehetőséget a nemzeti park.

Az ősláp után kb. 500 méterrel a folyás iránya szerint haladva további fahíd építését tervezi az önkormányzat. Az itt található természetvédelmi táblától kb. 100 méterre található a patak, ahova lesétálva egyrészt egy régi madárlest, másrészt egy igen magas patakpartot találunk. Az itt tervezett híd funkciója kettős lenne. Egyrészt a Fóti határ út felé félúton „megtöri” a viszonylag monoton, hosszú körtúra szakaszt a látványos természeti környezetben történő megálló lehetőségével, másrészt átkelési, esetleg visszafordulási lehetőséget is teremt az éppen nemrég telepített új erdőterülethez, a Bócsi-kastély mellett. A híd létesítése éppen a Duna-Ipoly Nemzeti Park területének végén valósulna meg, a fentebb említett együttműködési megállapodás elemeként, de ezt már az önkormányzat építi.

Fóti határ úti gázló és palló. A közigazgatási határ szélén található a legutolsó patakátkelési lehetőség a túra útvonalon. A „Hármas határ” táblánál (ezen Rákospalota és Fót került bemutatásra) visszaforduló útvonal százötven méter után keresztezi a Csömöri-patakot, amely itt hagyja el a településünket és halad Fót- Rákospalota- Újpest irányában tovább. A patak itt viszonylag széles, sebesen folyik, az átkelés gázlón vagy a szélén alkalmilag elhelyezett pallón történik. Kis folyócskánkon átkelve rögtön egy újabb tájékoztató táblához érünk, ahol a Csömöri-patakról olvashatunk újabb információkat.